Cabo de Palos to hiszpański przylądek na wodach Morza Śródziemnego i miejscowość położona w gminie Cartagena, w regionie Murcja w Hiszpanii.
Pod względem orograficznym przylądek stanowi część ostatniego przedgórza pasma górskiego Betic, kompleksu śnieżno-filabidalnego utworzonego przez paleozoiczne mikaschisty. Przylądek jest pasmem górskim na Morzu Śródziemnym.
Nazwa Cabo de Palos pochodzi z języka łacińskiego. Nazwa miasta pochodzi od łacińskiego słowa "palus", oznaczającego lagunę lub bagno .
Według Pliniusza Starszego i Avienusa, na cyplu przylądka znajdowała się w starożytności świątynia poświęcona Baalowi Hammonowi, którego Rzymianie zidentyfikowali później jako Saturna.
W 1554 r., w związku z nasileniem ataków piratów barbarzyńskich na całe hiszpańskie wybrzeże Morza Śródziemnego, król Karol I nakazał Radzie Kartageny wybudowanie na cyplu wieży strażniczej, którą nazwano Wieżą San Antonio.
To właśnie za panowania Filipa II podjęto prace nad stworzeniem kompletnego systemu obrony wybrzeża, których najbardziej bezpośrednimi liderami byli Vespasiano de Gonzaga i prestiżowy włoski inżynier Juan Bautista Antonelli, którzy latem 1570 roku odbyli staranną podróż wzdłuż wybrzeża Kartageny i zaplanowali kompletny system obronny dla hiszpańskiego wybrzeża.
W wyniku realizacji tego planu obronnego w 1578 r. ukończono budowę sześciokątnej wieży i nakazano wystawienie straży, której zadaniem było jak najszybsze wykrycie i ostrzeżenie o obecności biczów, galer i strzał wroga.
W 1862 r. rozpoczęto budowę obecnej latarni, która stoi 80 m nad poziomem morza i 50 m nad ziemią, po wschodniej stronie przylądka, na niewielkim wzniesieniu. Po raz pierwszy zapalono ją 29 stycznia 1865 r.
Na przestrzeni dziejów na wybrzeżach w pobliżu Cabo de Palos dochodziło do niezliczonych katastrof statków, zarówno w wyniku wypadków, jak i działań wojennych. Wśród licznych udokumentowanych wraków statków wyróżniają się następujące:
4 sierpnia 1906 r. przed latarnią rozbił się włoski liniowiec wiozący imigrantów do Ameryki Południowej, powodując wiele ofiar śmiertelnych.
Znany jest on jako wrak statku Sirio.
Podczas I wojny światowej, 25 czerwca 1916 r., parowiec SS Standfield został storpedowany przez niezidentyfikowanego niemieckiego U-Boota.
W dniach 13 i 14 października 1917 r. niemiecki okręt podwodny SM U-35, dowodzony przez kapitana Lothara von Arnauld de la Perière, storpedował i zatopił kolejno następujące statki: SS Alavira, SS Alavira, SS Alavira, SS Alavira, SS Alavira, SS Alavira, SS Alavira i SS Alavira.
SS Alavi, Doris, Lilla (lepiej znana jako "Carbonero") i SS Despina, wszystkie w pobliżu Isla Hormiga i Cabo de Palos.
Przylądek Palos.
W nocy z 5 na 6 marca 1938 r., około 70 mil na wschód od przylądka Palos, rozegrała się największa bitwa morska hiszpańskiej wojny domowej - bitwa o przylądek Palos.
Hiszpańska wojna domowa, bitwa o przylądek Palos.
W kwietniu 1946 r. u jej wybrzeży zatonął statek towarowy Naranjito.
Wioska Cabo de Palos, pierwotnie wioska rybacka, znajduje się w dzielnicy Rincón de San Ginés, będącej częścią gminy Cartagena. Obecnie jest to głównie miasto turystyczne, znane ze swojej gastronomii, a zwłaszcza z "caldero del mar Menor", lokalnej potrawy na bazie ryżu i ryb z tego regionu. Posiada bogatą ofertę gastronomiczną w restauracjach i barach plażowych znajdujących się w porcie, na promenadzie i w okolicy.
Ostatnio zostało uznane za jedno z najlepszych miejsc w Europie do nurkowania, zwłaszcza w rezerwacie morskim Cabo de Palos i Islas Hormigas.
Port Cabo de Palos znajduje się przed plażą Levante i składa się z murowanego falochronu oraz przeciwstoku, wewnątrz którego znajduje się mały dok z pięcioma pływającymi pontonami dla łodzi sportowych, a na wschodzie pozostaje niewielki obszar dla łodzi rybackich.
Cabo de Palos jest częścią kurortu morskiego Mar Menor, który zapewnia turystom przybywającym w ten rejon szeroką ofertę sportów wodnych, zwłaszcza nurkowania, o każdej porze roku, dzięki ciepłemu klimatowi południowo-wschodniej Hiszpanii i imponującemu dnu morskiemu.
Bogactwo i dobry stan zachowania dna morskiego doprowadziły do objęcia go ochroną w ramach Rezerwatu Morskiego Cabo de Palos i Islas Hormigas.
Las Salinas de Marchamalo i plaża Las Amoladeras to dwa niewielkie obszary chronione znajdujące się na południowym krańcu La Manga del Mar Menor, w gminie Cartagena w regionie Murcja, w okolicy Mar Menor i Cabo de Palos. Jako tereny chronione, zostały one włączone do tzw. otwartych przestrzeni i wysp Mar Menor z kategorią Parku Naturalnego, SCI i SPA.
Bardzo blisko Cabo de Palos znajduje się Park Regionalny Calblanque, Monte de las Cenizas i Peña del Águila, jeden z ostatnich naturalnych obszarów na wybrzeżu Morza Śródziemnego, który jest prawie nietknięty. Jego wielkie bogactwo naturalne opiera się na jałowych łańcuchach górskich, długich plażach ze złotym i ochrowym piaskiem, samotnych zatoczkach i pięknych formacjach skamieniałych wydm, białych słonych równinach i masywach górskich, które kontrastują z błękitem morza.
Procesja Cristo de los Pescadores (Chrystusa Rybaków) w Wielki Czwartek podczas Wielkiego Tygodnia, od 7 sierpnia do 15 sierpnia, kiedy to patronka, Virgen del Mar, zostaje zabrana na morze i odbywa się procesja morska.
Jest to bardzo prężnie rozwijająca się gmina pod względem handlowym. Szczególnie znany jest targ uliczny, który odbywa się w niedziele przez cały rok.
Miasto ma dwa główne dojazdy, oba z autostrady La Manga. Pierwszy z nich jest najczęściej używany i odpowiada zjazdowi nr 13 z autostrady RM-12. Dojazd ten znany jest jako Carretera de La Manga. Drugi z nich znajduje się obok centrum handlowego Las Dunas.
Pasażerskie usługi drogowe w gminie są częścią marki Movibus, systemu międzymiastowego transportu publicznego w Regionie Murcji (Hiszpania), który obejmuje usługi autobusowe należące do rządu regionalnego. Linie objęte koncesją MUR-004 "Metropolitana Cartagena-Mar Menor" są obsługiwane przez ALSA (TUCARSA).
Posiada również połączenia z Murcją.